Nyuszi, hopp a kondérba - egy jó nyúlhúsos recept

Egy igazán nagyon finom receptet választottam mára. Ugyan karácsonykor készítettem utoljára ezt a receptet,  és ami azt illeti el is maradtam a közlésével, hiába ígérgettem. Húsvét közeledtével mégis aktuális, már csak az alapanyag miatt is. Érzékeny lelkűeket kérjük lapozzanak tovább: nem más ez mint a nyúlhús!
Évekkel ezelőtt találtam az egyik visegrádi palotában eltöltött füstöt- főzős nyári napra. Ekkor megegyeztünk a stábbal, hogy ez a recept nagy favorit lett már az első elkészítéskor. remek ízvilág, és nem kell hozzá túl sok minden. Viszont amellett ,hogy nagyon finom ételről van szó, egészséges is. A nyúl zsenge húsa alacsony zsírtartalmú, jó ízű, zamatos. Aki még nem próbálta és aki már igen, azoknak is csak ajánlani tudom!

Baknyulak párbaja. Forrás: internet

A házinyúl eredetét a mai Spanyolország területére teszik, ahol állítólag a föníciai kereskedők a sok elszaporodott nyúl miatt nevezték ez az Ibériai félszigetet Hispániának. A római provincia megalakulása után már tudunk nagyobb ketreces nyúltelepekről. Mindenesetre  az biztos, hogy a házi és a vadnyúl húsát is előszeretettel fogyasztották a történeti korokban. mivel ábrázolásokon és ismert receptekben is találkozunk velük. Nos a nyúlhús a középkor folyamán is ismert alapanyag volt, így került be egy VI Henrik angol király korában készült receptes könyvbe is. Annyi tudunk róla, hogy egy  "Boke of Curtasye" című könyv függelékeként találták meg. 

Étkezés kések használatával, villa nélkül a 15. századból
 (Français 343, fol. 31 v, 1380 - 1390)

Ez utóbbi a középkorban divatos illemtankönyvek közül való, melyet királyi és hercegi udvarokban használtak a 13-15. század folyamán. Az illemkönyvek közül német területről ismerjük az elsőt a 13. század közepéről a híres költő és minnesänger, Tannhäuser tollából.
A receptes könyv nyelvezete 15. századi észak-angol dialektusra mutat, tehát valamikor az 1400-as években készülhetett. Verses formában közli a recepteket sűrű levekről, húslevekről, nyárson készült és különféle sült húsokról, valamint a legkorábbi forrás, melyben először találkozhatunk az első ismert pudding és pitefajtákkal.
Az egyik recept a könyvben, szám szerint a 46. recept a "Harus in cyne" vagyis vadnyúl hagymás szószban címet viseli. Ez került most a fazékba:

Recept eredetiből fordított, átírt változata:

"Készítsd elő a nyulat, fel is vághatod nagyobb darabokra, majd zsiradékon pirítsd át rendesen (hogy kérget kapjon a hús). Apróra vágd fel a hagymát (lehet mellé kevés fokhagymát is tenni), és pirítsd meg, zsiradékon. Tégy hozzá borsot és barna sört és párold össze a hagymával. Színezheted sáfránnyal. Tedd a nyulat pecsenyéstálra és öntsd rá a szószt. Főzd össze a húst a szósszal, majd tálald fel."

Alapanyagok (4 főre):

  • 1,5 kg nyúlhús
  • 3 kanál olívaolaj
  • 4 fej hagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 0,5 liter barna sör
  • 2-3 dl hús alaplé
Fűszerek: só, fekete bors, fehér bors, rozmaring, borókabogyó, sáfrány, bazsalikom, majoranna, oregano

Én vegyesen használtam nyúlcombot és melle húsát.

Megpirítottam olívaolajon a felkockázott hagymát.

A zsiradékon megfuttatott nyúlhúst felöntöttem barna sörrel és és egy kis maradék húslével
majd fűszereztem.

Hagytam jól átpuhulni a húst fedő alatt.

A kész nyulat porcióztam, és párolt zöldségekkel tálaltam.
Jó étvágyat kívánok mindenkinek!


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések